Next HR 2011 – design de curs

NEXT HR a fost primul eveniment important, legat de HR, la care am participat. Atunci am aflat despre mișcarea studențească și despre câte ONGS-uri se află în toată țara, atunci i-am cunoscut pe cei din CROS, atunci mi-am testat pentru prima dată cunoștințele și intuiția legate de procesele de resurse umane. Deși nu am stat până la sfârșit am amintiri foarte plăcute. Apoi Diana m-a sunat într-o zi și m-a întrebat dacă nu aș vrea să merg la NEXT HR-ul de anul ăsta ca trainer. Cum ar putea oricine refuza? (Eu nu am putut. Și nici Cosmin care a train-uit cealaltă grupă în paralel).

Așa că am decis să merg și în 2 zile a fost gata și designul de curs (despre care am să și povestesc în continuare, de altfel).

Am primit câteva restricții (ex: să nu fie un training prea corporatist) și următoarele obiective principale:

  • I. Dezvoltarea competențelor de utilizare a funcțiilor de RU pentru consolidarea organizațiilor studențești
  • II. Înțelegerea conceptului de cultură organizațională și dezvoltarea competențelor de definire și promovare a ei

Personal, mi-am propus ca împreună să descoperim metode prin care ei, ca indivizi, pot implementa procesele de RU și își pot ajuta organizațiile să crească și de aceea am pus accent pe concepte precum elevator pitch, spunerea de povești din istoria organizației, big brother (informal, fără ca ei să știe, să ai în grijă 2-3 recruți) etc. Ceva ce poți face ușor, TU, ca să aduci o schimbare.

***

Prin urmare, a fost un training de două zile despre ce înseamnă resursele umane și care e traseul de la cultură organizațională și recrutare până la transferul de know-how.

Fiecare modul a funcționat după structura:

TEORIE. Acest capitol a avut rolul de a consolida informațiile într-o structură logică, de a numi conceptele cu care se operează și a le defini și de a aduce concepte noi pe care participanții încă nu le cunoșteau. (e partea din training când eu am vorbit mai mult ca ei :p)

SHARING & EXERCIȚII DE GRUP. Fiind organizații din toată țara participanții și modul în care fac lucrurile difereau foarte mult. În loc să le vindem o rețetă secretă și universală care probabil nu ar fi funcționat pentru nimeni, am ales să îi împărțim în echipe ca să lucreze împreună (facilitând astfel sharingul de idei și practici) sau chiar să facem un brainstorming general din care să rezulte o listă cu soluții. Fiecare se poate inspira din lista respectivă pentru a implementa ceea ce i se potrivește lui și organizației din care vine.

METAFORĂ & CONCLUZIE. Pentru că e bine să te și joci ca să reții am construit și o metaforă. Au fost provocați, în calitate de cercetători de elită, să construiască pas cu pas echipa perfectă care să lupte pentru binele educației, în numele studenților (majoritatea erau ONGS-uri axate pe reprezentare). Am marcat modulul de cultură organizațională cu pictarea interioruli unei cutii, modulul de promovare al asociației prin personalizarea exteriorului, modulul de recrutare prin construirea de omuleți din plastelină etc.

RECAPITULARE. Înainte de fiecare modul, seara, dimineață făceam o scurtă recapitulare a ideilor cu care am rămas. Pentru că s-a demonstrat științific că repetiția chiar e mama învățării.

După fiecare modul luam pauză și am avut norocul să prindem vreme frumoasă și să ne jucăm pe iarbă.

Cred că e important atunci când faci un design de curs:

  • să fie adaptat la nevoile reale ale participanților (degeaba îi înveți ceva dacă nu vor avea acces la ce au nevoie pentru a implementa ce au învățat sau sună bine dar nu le folosește)
  • să fie adaptat la nivelul lor de cunoștințe și capacitatea de procesare a informațiilor
  • cantitatea de informație să fie în acord cu durata trainingului (nu poți învăța multe lucruri complexe, într-un timp scurt)
  • să se concentreze pe câteva idei principale care să fie reluate pe tot parcursul trainingului (ex: mesajul pe care eu l-am transmis constant a fost că orice funcțiune de RU se poate face cu succes dacă împarți recruții în grupe mai mici și vorbești cu ei tot timpul). Așa te asiguri că vor pleca cu cel puțin 1-2 idei!
  • să încorporezi elemente care să îi ajute să învețe indiferent de stilul lor predominant de învățare (vizual, auditiv, kinestezic)
  • să conțină atât elemente de teorie, cât și de practică
  • să existe discuții pe cazuri concrete întâlnite de participanți.

***

Deși nu e ușor să ții în priză 23 de omuleți care dorm câte 3-4 ore pe noapte pentru că în restul timpului petrec, se vede că au venit și să învețe nu doar să se distreze, s-au împrietenit, au învățat și au luat cu ei acasă unii de la alții o mulțime de idei pe care încet-încet le vor implementa, cu siguranță. Peste vreo lună probabil o să îi bombardez și cu câteva întrebări despre cum a fost, ce au făcut, ce le-a ieșit și ce nu.

***

Suna bine, dar nu prea înțelegeam eu exact la ce se refereau adulții când îi auzeam spunând că le place să vină printre tineri pentru că se umplu de energie și devin mai optimiști. Eu sunt abia cu 2-3 ani mai mare decât participanții prezenți, dar am cam început să înțeleg acum – ceea ce înseamnă că a fost super!

În încheiere, pentru că deja am scris prea mult: un filmuleț despre cât de mult poate să însemne inițiativa unei singure persoane, indiferent cât de micuț pare gestul inițial.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *