REwork, by Jason Fried & David Heinemeier Hansson

Am auzit numai lucruri bune despre cartea asta, de fapt o mulțime de lucruri bune și oricât mi-ar plăcea să fiu eu mai cu moț, adevărul e că e o carte genială. Și cum e scrisă și ce scrie în ea.

Se citește în câteva ore și demontează multe dintre miturile care le sunt servite pe tavă celor ce vor să pășească în rândul antreprenorilor.

Fried și Hansson susțin practic că o afacere poate fi de succes și dacă e făcută “pe genunchi”, atât timp cât crezi în ceea ce faci și ești coerent și consecvent în asta.

Câteva idei:

  • Decât să faci planuri laborioase (care sunt doar simple presupuneri)  și să nu le mai citești niciodată, mai bine nu le faci. E de ajuns o foaie, vizuală, ușor de citit pentru a știi ce ai de făcut, însă fără a închide ochii oportunităților la care nu te-ai gândit până atunci.
  • Cei ce muncesc peste program mai mult fac rău. Adevărații eroi sunt cei care pleacă la timp pentru că ei sunt cei care găsesc modalități mai eficiente de a rezolva problemele. 
  • Tot legat de timp, contrar a ce se spune de obiecei, că dacă vrei o afacere trebuie să renunți la orice altceva și să te dedici ei, cei doi spun că e de ajuns să lucrezi două ore bune, după serviciul la care îți e greu să renunți (deocamdată).
  • Dacă tot vrei să faci ceva, fă ceva care contează, care crezi că va schimba ceva. Gândește-te la ce problemă/nevoie ai tu și rezolv-o. Cu siguranță se vor găsi și alții ca tine și iată-ți clientela (pe care o înțelegi perfect).
  • Asumă-ți principii pe care chiar le pui în practică, nu doar pe hârtie. Sună fancy să ai tot felul de valori pompoase, dar sunt degeaba dacă nu se regăsesc în ce faci.
  • (o idee pe care am mai învățat-o ce se referă la faptul că o decizie proastă azi e mai bună decât o decizie bună mâine) Ia decizii repede, nu căuta soluția ideală. Ia decizii cu impact mic.
  • (la fel ca în modă) Mai puțin înseamnă mai mult. Keep it simple, spun autorii. Nu te înhăma la a introduce soluții/produse cu o infinitate de facilități, va fi mai greu să le vinzi, să le prezinți, să te descurci cu ele. De asemenea, extinderea (ca număr de oameni, de puncte de vânzare, de orice altceva, poate să nu fie întotdeauna lucrul cel mai bun pentru afacerea ta)
  • Renunță la birocrație, fii concret și eficient, nu abstractiza prin rapoarte peste rapoarte și documente inutile. Nu pierde timpul oamenilor cu ședințe dacă problemele se pot dezbate și altfel. Daca ședința ar trebui să dureze 7 minute, nu rotunji la jumătate de oră.

Mai vorbesc ei despre cum să îți ceri scuze, cum să te porți cu angajații, cum să comunici (pe scurt: firesc), cum nu trebuie să te concentrezi atât de mult pe concurență pentru că riști să uiți de tine și mai punctează multe alte idei exprimate concis, pe care le simți ca pe o palmă dureroasă, dar prietenească, primită peste față.

Fiind atât de action oriented (practic fiecare pagină strigă: “lasă prostiile și scuzele și doar pune-te pe treabă!”) m-am hotărât să le și scriu. Și ghiciți ce? Mi-a răspuns chiar Jason Fried, dovadă că fac ceea ce predică.

Nu vă recomand cartea, vă spun că trebuie să o citiți!:)

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *