Prea mulți tineri atunci când spun marketing se gândesc de fapt la advertising. Unii dintre ei, cu o viziune ceva mai cuprinzătoare, se gândesc la întreaga campanie de promovare a unui produs sau serviciu (cu tot cu strategie) însă și ei tot cu gândul la advertising sunt. – și despre el am scris mai exact.
Nu cred că exagerez dacă spun că ăsta e cel mai râvnit domeniu în care să lucrezi. Dacă nu primul în top 3 e sigur. Până și cei care știu că nu au niciun talent în direcția asta, într-o lume ideală, ar lucra în publicitate. Până și eu mă gândesc că e cool și că ar fi tare să lucrez acolo. Ba chiar mă gândeam dacă nu aș putea să fiu primul om care chiar să facă HR într-o agenție (că specificul lor nu cred că include și latura asta).
Am ajuns la următoarele idei ca răspuns la întrebarea “de ce?”
1. E o muncă pe care o vede toată lumea (sau cel puțin multă lume) – cei care desenează sigle, cei care gândesc sloganuri, cei care fac o reclamă…toți lucrează în advertising și munca lor SE VEDE și despre munca lor SE VORBEȘTE. Nu poți spune același lucru despre ce face un om de la financiar, sau un om de la HR sau de la vânzări șamd. Nu se enervează oamenii pe stradă când cineva nu vinde cum trebuie, nu lipește nimeni stickere cu bucăți din bilanțuri.
2. În advertising poți să fii cât de mofturos vrei. Se știe (sau cel puțin se spune) despre oamenii de creație că sunt mai ciudați, că au obiceiuri de tot felul ca să le vină inspirația, că sunt aroganți și neprietenoși și totuși oamenii îi plac și îi apreciază. Exact ca pe artiști sau pe vedete. Cum însă există multe anti-vedete, să fii star e over-rated. Să lucrezi în advertising e de departe mult mai elevat. Ca om de creație îți permiți prin urmare să faci nazuri, să te izolezi sau să faci ce-ți trece prin cap căci ceilalți oricum știu că așa ești tu și se poartă cu tine aparte.
3. Se lucrează cu forme, culori și mai ales imagini. Nimănui nu îi place o viață în alb și negru și ideea de a lucra toată ziua cu frumos nu sună rău nicicum. Se lucrează cu jocuri de cuvinte, camere foto și programe grafice. Super fun! Cui nu i-ar plăcea să știe să își modifice pozele în photoshop sau illustrator?
4. Există mai multă libertate. Nu există dress-code, par să nu existe reguli sau proceduri, îți valorifici creativitatea (ta!) și agențiile de publicitate par să fie cel mai puțin stricte companii (în ce privește programul, regulile de ordine interioară etc.)
5. E un cerc exclusivist. Nu sunt mulți oameni buni în publicitate și asta îi face să fie cu atât mai mișto. Auzi de concursuri, vezi reclame, mai citești despre cine le-a făcut, auzi despre cât s-au distrat când au filmat nu știu ce filmuleț ajuns viral în vreo 48 de ore… Vrei să iei și tu parte la toată nebunia. Să nu fii doar cel spălat pe creier să cumpere produsul, vrei să îi speli și tu pe alții.
6. Ultima idee, dar nu cea din urmă, e că am impresia că unei mari majorități li se pare că e ușor. Ce mare lucru să desenezi un M galben și să-l transformi într-o siglă recunoscută la nivel mondial? Ce mare lucru să scrii o propoziție pe care să o țină lumea minte? Ce mare lucru să gândești o poveste de câteva secunde și să angajezi niște actori s-o joace?
Prin urmare e ușor, e cool, e fun, e domeniul în care să fii.
Poate vreun om bun de creație are vreo idee despre cum să prezentăm și alte domenii mai atractiv pentru tinerii în căutare de cariere! :)
Leave a Reply