Am avut șansa să citesc, ca bucată din traseul meu profesional, peste 1000 de CV-uri. De fapt, dacă fac un calcul simplu, câte 100/150 în medie pe zi, timp de 5 zile/săptămână, timp de aproape 6 luni, îmi dă un număr decent. Așa că nu-mi vine greu să scriu articolul ăsta pe care mi-am asumat ieri că îl scriu. Și care va răspunde cumva și la observația pe care Cristi a făcut-o referitor la articolul trecut.
Nu vreau să intru totuși în detalii prea multe, pot detalia în comentarii dacă cineva simte că pot fi mai specifică. :)
Așadar, ce trebuie să conțină CV-ul?
- În primul rând datele clasice de contact, evident: nume, prenume, e-mail, telefon, orașul de reședință.
- Date despre experiența trecută de lucru (serviciu, internship sau voluntariat), mai exact: ce posturi ai ocupat, unde, cât timp și ce făceai concret acolo. Dacă ai și ceva rezultate măsurabile cu atât mai bine.
- Certificări/acreditări pe care le ai, traininguri la care ai fost.
- Competențe și abilități pe care le ai și care te recomandă pentru poziția pentru care aplici.
Ce am scris până acum e o recapitulare ca să vorbim aceeași limbă, nu e nimic nou în enumerarea de mai sus. Ce e interesant totuși este că ea se aplică peste tot: fie că îți scrii CV-ul într-un word, direct pe un site de job-uri sau altă platformă asemănătoare, fie pe LinkedIn, blog sau alte rețele sociale (PS: rubrica mea de CV nu se vrea a fi un CV de angajare și nu e scris pentru asta, nu e de luat ca exemplu :) )
Lucruri universal valabile, indiferent de unde îți postezi CV-ul:
* Nu include niciodată date care nu folosesc sau încarcă inutil CV-ul (că ești divorțat sau văduvă, de exemplu), dar pune întotdeauna datele de care e nevoie pentru specificul jobului (dacă vrei job în SM e important să ai și un cont de twitter sau facebook – care de preferat susțin imaginea prezentată în CV).
* Oamenii de resurse umane sunt foarte creativi când vine vorba de denumiri de posturi, prin urmare nu este niciodată suficient să spui doar ce poziție ai ocupat. Trebuie să explici ce anume făceai, concret. Cu liniuțe și cât se poate de explicit. Poți să fii Social Media Expert și tot ce ai de făcut e să postezi anunțurile companiei pe Facebook și să răspunzi la întrebări acolo sau poți să dezvolți campanii complexe și strategii de online marketing. Sunt lucruri foarte diferite. E util să spui una-alta și despre companie: una e să vinzi produse AVON și alta motoare de tractor.
* Pentru orice recrutor contează să vadă câteva rezultate concrete, modul în care prezența ta a contat la acel loc de muncă. Cu alte cuvinte nu trânti acolo responsabilitățile din fișa postului și atât pentru că ele nu înseamnă foarte mult. Vorbește despre idei pe care le-ai implementat, (mă repet, dar..) despre activități concrete pe care le-ai făcut.
* Fii relevant! Nu interesează pe nimeni că ai câștigat un premiu de pictură în clasa a IIa. E de preferat ca CV-ul să fie specific, el să conțină doar date din care cel ce citește să extragă informații relevante pentru postul pentru care aplici. De-asta se spune peste tot și cu atât tam-tam să nu trimiți același CV peste tot. El trebuie să convingă oamenii că tu ești bun pentru UN ANUMIT post, nu pentru toate.
* Folosește cuvinte cheie și atunci când vorbești despre experiența anterioară și atunci când vorbești despre competențe și abilități. Gândește-te după ce criterii ai căuta tu un candidat pentru postul respectiv. (ex: project management, management, recrutare, relații publice/pr…). Imaginează-ți ce ar fi de subliniat în CV-ul tău, chiar și doar mental. Scrie-l pentru cel care citește.
* Ai grijă ca el să fie corect și estetic: fără greșeli gramaticale, nu cu font de 9 sau de 20, nu scris pe orizontală. Pe scurt: să fie ușor de citit!! Indiferent de platformă, adaptează-l pentru a fi ușor de citit.
Mi se pare că tot ce am scris sunt numai lucruri de bun-simț. Ce vreau să evidențiez totuși e că ce am punctat mai sus se aplică indiferent de platforma pe care o folosești. Indiferent că CV-ul este clasic, sau îl faci pe blog, sau pe LinkedIn, sau pe Facebook sau pe Twitter…pentru că, da…lumea se schimbă și instrumentele evoluează. Scopul și rolul CV-ului este însă același. Prin urmare, supra-extra-mega cosmetizarea nu ajută cu mai nimic după părerea mea. Dacă trebuie să am cine știe ce program instalat, dacă trebuie să mă uit la 20 de poze, dacă trebuie să construiesc un puzzle sau să accesez 5 linkuri pentru primul screening (căci pentru asta e CV-ul) atunci cu siguranță nu aș fi impresionată. Dacă apelezi la alte tertipuri (graffiti pe poarta companiei, să ieși dintr-un tort, să faci evenimente pe Facebook) pentru a atrage atenția este excelent, dar nu le numi CV și fii pregătit ca undeva, oriunde, să ai pregătit și așa ceva. :)
Sfatul meu e să-l păstrați simplu și ușor de folosit! Deși nu tocmai potrivit îmi vine în minte doar cuvântul usability. Păstrați extravaganțele pentru portofoliu (mai ales dacă e loc de așa ceva), adică pentru etapa mai avansată ce are loc, de mult ori, direct la interviu.
În completare și în încheiere vă invit să mai citiți câteva sfaturi de la Tipa de la HR, în caz că ați ajuns aici și chiar sunteți în căutarea unui loc de muncă.
Leave a Reply