Vineri și sâmbătă am fost la Restart în Educație, o neConferință care a adunat în același loc: inițiatori de proiecte de educație, formatori sau lucrători de tineret, membri ai unor ONG-uri ce susțin sau implementează proiecte educaționale, profesori, studenți, elevi și persoane ce pur și simplu îşi doresc să inoveze educația.
Vineri. Ziua 1.
S-au diseminat rezultatele proiectului Restart în Educație – un concurs de idei de platforme educaționale ce a adunat 86 de proiecte, ce au primit 11246 de voturi. Unul dintre ele, Timebank România, s-a lansat săptămâna trecută cu mult fast care le doresc să se menţină. Găsiți informații despre competiție și despre proiectele finaliste chiar pe site-ul restartedu.ro
A avut apoi loc un panel în care invitații (Marian Staș, Tincuța Baltag, Diana Certan și Roxana Vitan) au fost provocați de Traian să răspundă la întrebări nu foarte ușoare: focus pe sistemul clasic, cel complementar sau cel alternativ? de unde începe schimbarea? etc.
Persoanele din public au avut ocazia să vină cu propriile răspunsuri. Au fost întrebări generale la care fiecare răspundea specific, în funcție de ce știe și ce se pricepe însă de unde tragi concluzia că sunt multe de lucrat pentru a schimba modul în care facem educație. Aș spune că mai totul. Cu fiecare răspuns, ce practic ridica o problemă, licărea în mintea mea un pui de idee despre ce am putea face noi, la improvizație.ro, pentru a ajuta la rezolvarea problemei respective. Până când s-a terminat conferința și mi-am dat seama că ar trebui să lucrăm cu 3.000.000 (elevi/studenți) + 250.000 (profesori), la nivel național, și asta e imposibil. Am realizat atunci că e important să alegi pe ce să te concentrezi, că efortul de schimbare al educației nu e bătălia unei singure echipe care trebuie să le rezolve pe toate, ci al mai multor echipe ce lucreză cot la cot. Vorba lui Traian, revoluția în educație este proiectul unei generații. Trebuie să te gândești cu cine vrei să lucrezi și cu cine te pricepi cel mai bine să o faci. Să te aliezi cu restul și fiecare să facă ce știe mai bine.
Sâmbătă. Ziua 2
Ziua de sâmbătă a fost organizată sub formă de ateliere, un bun prilej să cunoști oameni complementari ție sau cu aceleași idei. Am susținut un workshop de improvizație și am discutat despre cum ar putea fi improvizația folosită în diverse contexte de învățare. Am participat apoi la sesiunea facilitată de Cris despre autonomia în învățare pentru a aduna feedback pentru echipa de cercetare. În a treia parte am facilitat discuția despre tehnologia în educație – de ce să ne ferim (ex: să nu pierdem din vedere experiențele reale) și cum să ne folosim de tehnologie pentru a facilita și eficientiza învățarea.
În fiecare atelier m-am bucurat să cunosc oameni interesanți și entuziaști cu multe idei frumoase. Uneori mi se părea însă că oamenii ăștia sunt prea buni. În ideea că multe idei sunt atât de frumoase însă nu prea sună realist poate pentru că pleacă de la premisa că toți oamenii sunt așa însă pur și simplu nu au acces la alte metode. Lucru care, din păcate, nu e adevărat. Mi-ar plăcea ca alături de toți oamenii inovativi și visători să existe și oameni pragmatici. Principala caracteristică a oricărui proiect educațional ar trebui să fie, în primul rând, sustenabilitatea – adică capacitatea de a funcționa și când tu nu mai ești acolo. Sunt multe de povestit aici.
Ultima zi, la care nu am participat pentru că aveam nevoie să fiu eu cu mine și să mă gândesc serios la următoarele proiecte, a fost despre a pune în practică. Aștept cu curiozitate să aflu ce proiecte chiar au început să se întâmple.
O concluzie care mi-a plăcut a fost aceea că sunt suficiente persoane care se concentrează să ducă educația și în mediile rurale, nu doar în principalele centre universitare. Aceea chiar este o provocare pentru că acolo toată atmosfera legată de învățare și dezvoltare e diferită. Mi-ar plăcea ca la vară să petrec un timp într-o comunitate rurală și să fac ceva acolo.
RestartEdu a fost un pretext bun pentru a lua pulsul proiectelor educaționale din România și pentru a face un braintorming despre cum putem inova educația. Un proiect jos pălăria! :) Și un proiect care nu se oprește aici ci continuă.
Leave a Reply