Poziționare în training – o idee

|

training-cartoonÎmi plac acei oameni care sunt experți într-un domeniu și apoi dau mai departe și altora. Dacă o fac 1-la-1 le spunem mentori. Dacă o fac sub forma unor traininguri atunci sunt o combinație între mentori și traineri.

Majoritatea trainerilor însă nu sunt experți în vreun domeniu. Unii ajung să se specializeze pe anumite arii, însă cei mai mulți sunt (sau ar trebui să fie) experți în livrare și design de experiențe de învățare (adică știu cum să îi învețe pe ceilalți). Însă credibilitatea în fața participanților e dată de conținut și de experiența pe care o au pe domeniul pe care îl “predau” și mai puțin pe abilitatea de a transmite cunoștințele (altfel se poate ajunge la “cine ești, mă, tu, să îmi zici mie cum să-mi fac treaba?”).

Când lucram în consultanță era cu câteva procente mai ușor să fii credibil pentru că participanții din sală plecau de la premisa că suntem acolo pentru că suntem experți. Sigur, unii dintre participanți, nu toți. Ca trainer intern provocarea e și mai mare pentru că livrezi mai multe lucruri către aceiași oameni. E clar că nu poți fi expert în toate.

 Și atunci cum te poziționezi pentru a câștiga credibilitate în sala de training?  

O posibilitate ar fi de a ne poziționa nu ca experți în meseria tuturor ci ca expert în a căuta soluții, pe care ceilalți, pentru a-și face meseria, nu au atât de mult timp să o facă. Trainerul intern este acolo pentru a căuta răspunsuri la probleme, a le filtra și a le împacheta ușor de înțeles pentru ceilalți, împreună cu care să valideze ce poate funcționa și ce nu. În asta constă meseria lui și la asta se pricepe. (Nu la a o face pe deșteptul cum ar zice unii.)

Și uneori să ofere și acea perspectivă din afară de care avem nevoie când suntem atât de ancorați în ceea ce facem că nu mai vedem pădurea de copaci.

Pentru mine funcționează abordarea asta. E sinceră și “cu picioarele pe pământ”. La voi ce funcționează?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *