AVERAGE is worse than BAD.

Astăzi mai toată ziua am făcut evaluări ca urmare a unui Assessment Center așa că am avut timp să mă gândesc mult la asta.

Situația.

Cred că toată lumea știe de scala de măsurare a lui Likert, chiar dacă poate nu stie că așa se numește.

Formatul clasic, și cel mai folosit, e cel cu 5 itemi de tipul:

  1. Strongly disagree
  2. Disagree
  3. Neither agree nor disagree
  4. Agree
  5. Strongly agree

În funcție de caz scala poate varia însă principiul rămâne același.

Problema.

Ce am observat este că cel mai frecvent încercuit item este cel din mijloc. Pentru că e ușor să nu fie nevoie să justifici o punctare mai ridicată sau mai scăzută.

Problema e că, mai ales când evaluezi oameni, să îl punctezi ca average nu îi face niciun bine.

Dacă e peste linie va știi că e un punct forte al lui și va lucra să și-l mențină.

Dacă e sub linie, măcar va știi fie că are de lucrat acolo, fie că mai bine își concentrează atenția pe restul pentru a compensa.

În oricare caz, linia de acțiune e clară și merge spre dezvoltare.

Mie average îmi sună a “las-o mă, că merge-așa!”, prin urmare, nu e deloc bine și/sau constructiv.

Soluția.

Să folosim mai des metoda alegerii forțate, adică o scală cu număr par de itemi. Pentru a elimina average-ul. Așa, cei care evaluează se vor gândi de 2 ori mai bine înainte de a scora și rezultatul va fi mult mai clar.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.