Feedback-ul

HRemotion continuă și anul acesta cu întâlnirile de sharing, ajungând deja la a 10-a. Cu teme noi, invitați noi, însă cu aceeași atmosferă familiară și familială. M-am decis să facilitez și eu una dintre întâlniri și cu ajutorul Dianei am pus la punct structura, temele de abordat, detaliile organizatorice, pregătindu-ne pentru 2 ore pline de learning.

Ne-am adunat aseară, un pumn de fete, să discutăm despre feedback și feedforward. Discuția a fost pornită de Mădălina Uceanu, invitata specială (la propriu). Ne-a punctat câteva lucruri foarte importante de care trebuie să ținem cont, ne-a povestit despre experiențe practice și ne-a “forțat” să ne dăm feedback pozitiv una-alteia. A fost o experiență dificilă, mai ales pentru că nu ne știam foarte bine între noi, însă cu atât mai mult interesantă. Și să citești apoi 8 impresii pozitive despre tine, vă spun eu, vă revigorează toată săptămâna.

***

Am continuat apoi, prin open discussions, să ne răspundem una alteia la întrebări. Concluziile sunt astea:

Ce este?

Feedback-ul este un cadou pe care îl facem celorlalți și nouă. Este o comunicare despre efectul pe care comportamentul cuiva (persoană, echipă..) îl are asupra altcuiva (persoană, echipă..).

Feedforward-ul este tot o comunicare. El se concentrează pe viitor, nu pe trecut și presupune oferirea de soluții de îmbunătățire împreună cu promisiunea de a ajuta de-a lungul procesului. Un bun feedback are și o componentă de feedforward.

De ce îl dăm?

  • pentru a corecta și îmbunătăți comportamente “rele”
  • pentru a întări comportamente “bune” și a motiva
  • pentru a ne apropia de ceilalți și a crea o atmosferă deschisă
  • pentru a asigura armonie și reciprocitate

Care sunt caracteristicile unui bun feedback?

  • orientat spre acțiuni și impact, nu spre persoană
  • sincer și obiectiv
  • specific și clar (pentru ca și noi și celălalt să știm pentru ce anume exact dăm feedback și de ce)
  • respectuos și suportiv
  • descriptiv(să descrie exact acțiunile și comportamentele)
  • punctual (adică dat la timp)

Ce tipuri de feedback există?

  • la cald (imediat după acțiune; prima impresie) vs. la rece (după o perioadă)
  • anonim vs. semnat
  • față în față vs. în scris
  • spontan vs. formalizat
  • 1-to-1, 1-to-many, many-to-1, many-to-many (sau 360)

O sugestie de pași pentru a da un feedback constructiv:

  1. Keep emotions under control
  2. Find a private place
  3. Make it timely
  4. Focus on the actions not on the person
  5. Be direct
  6. Describe specific behaviors
  7. Stop talking & seek confirmation
  8. Reaffirm your faith in that person
  9. Define positive steps & provide solutions
  10. Document the feedback for future references

***

Feedback-ul la cald primit după întâlnire a fost fenomenal și mi-a dat energie cât pentru o lună întreagă. Sala, merele, fetele…a fost acolo o chimie deosebită. Vă mulțumesc mult!

În încheiere: într-o lume ideală a da feedback face parte din cultura oricărui grup. Obiectivul oricărui om de HR sau manager ar trebui să fie acela de a crea un context în care acest lucru e posibil. Și așa cum am învățat aseară: începând prin exemplul personal.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.