HRemotion continuă și anul acesta cu întâlnirile de sharing, ajungând deja la a 10-a. Cu teme noi, invitați noi, însă cu aceeași atmosferă familiară și familială. M-am decis să facilitez și eu una dintre întâlniri și cu ajutorul Dianei am pus la punct structura, temele de abordat, detaliile organizatorice, pregătindu-ne pentru 2 ore pline de learning.
Ne-am adunat aseară, un pumn de fete, să discutăm despre feedback și feedforward. Discuția a fost pornită de Mădălina Uceanu, invitata specială (la propriu). Ne-a punctat câteva lucruri foarte importante de care trebuie să ținem cont, ne-a povestit despre experiențe practice și ne-a “forțat” să ne dăm feedback pozitiv una-alteia. A fost o experiență dificilă, mai ales pentru că nu ne știam foarte bine între noi, însă cu atât mai mult interesantă. Și să citești apoi 8 impresii pozitive despre tine, vă spun eu, vă revigorează toată săptămâna.
***
Am continuat apoi, prin open discussions, să ne răspundem una alteia la întrebări. Concluziile sunt astea:
Ce este?
Feedback-ul este un cadou pe care îl facem celorlalți și nouă. Este o comunicare despre efectul pe care comportamentul cuiva (persoană, echipă..) îl are asupra altcuiva (persoană, echipă..).
Feedforward-ul este tot o comunicare. El se concentrează pe viitor, nu pe trecut și presupune oferirea de soluții de îmbunătățire împreună cu promisiunea de a ajuta de-a lungul procesului. Un bun feedback are și o componentă de feedforward.
De ce îl dăm?
- pentru a corecta și îmbunătăți comportamente “rele”
- pentru a întări comportamente “bune” și a motiva
- pentru a ne apropia de ceilalți și a crea o atmosferă deschisă
- pentru a asigura armonie și reciprocitate
Care sunt caracteristicile unui bun feedback?
- orientat spre acțiuni și impact, nu spre persoană
- sincer și obiectiv
- specific și clar (pentru ca și noi și celălalt să știm pentru ce anume exact dăm feedback și de ce)
- respectuos și suportiv
- descriptiv(să descrie exact acțiunile și comportamentele)
- punctual (adică dat la timp)
Ce tipuri de feedback există?
- la cald (imediat după acțiune; prima impresie) vs. la rece (după o perioadă)
- anonim vs. semnat
- față în față vs. în scris
- spontan vs. formalizat
- 1-to-1, 1-to-many, many-to-1, many-to-many (sau 360)
O sugestie de pași pentru a da un feedback constructiv:
- Keep emotions under control
- Find a private place
- Make it timely
- Focus on the actions not on the person
- Be direct
- Describe specific behaviors
- Stop talking & seek confirmation
- Reaffirm your faith in that person
- Define positive steps & provide solutions
- Document the feedback for future references
***
Feedback-ul la cald primit după întâlnire a fost fenomenal și mi-a dat energie cât pentru o lună întreagă. Sala, merele, fetele…a fost acolo o chimie deosebită. Vă mulțumesc mult!
În încheiere: într-o lume ideală a da feedback face parte din cultura oricărui grup. Obiectivul oricărui om de HR sau manager ar trebui să fie acela de a crea un context în care acest lucru e posibil. Și așa cum am învățat aseară: începând prin exemplul personal.
Leave a Reply