work-life Balance

Săptămâna trecută m-am ocupat de design-ul unui curs pe work-life balance. Mi se pare foarte greu (imens de greu) să înveți pe cineva să își echilibreze aspectele ce țin de viața personală și profesională. Nu ai niște greutăți cu care jonglezi pentru a echilibra o balanță și atât. Depinde de tipul de balanță al fiecăruia, de unitățile de măsură diferite, de dorințe, percepții, motivații…

La început nici nu știam de unde să încep, dar am primit ajutor și încet-încet ideile au început să curgă.

Mi-am propus să le ofer participanților câteva indicii, să le prezint câteva metode care te ajută să te simți mai împlinit, să ai mai mult timp pentru tine (sau cel puțin să simți că ai mai mult timp, pentru că timp în plus încă nu am descoperit cum se poate obține), să ai o atitudine mai sănătoasă. Dintre acestea participanții pot să și le aleagă pe cele care li se potrivesc, cele la care poate nu s-au gândit și în proporțiile în care au nevoie de ele.

Am împărțit cursul în trei părți:

  • life AT work
  • life AFTER work
  • life AND work

life AT work

Principiul de la care am plecat este că te simți mult mai bine în general dacă orele petrecute la birou nu ți se par o corvoadă și profiți de ele cât mai mult (le valorifici). Fie că e vorba de a-ți personaliza biroul ca să te simți confortabil, că lucrezi la relația cu colegii, că te implici în proiecte suplimentare care îți plac, că găsești un sens în munca ta și astfel o faci mai cu drag și spor sau chiar că iei pauze atunci când trebuie și că faci exerciții fizice la birou.

Printre sursele de inspirație: Linchpin (Seth Godin), MayoClinic.

life AFTER work

Cel mai des folosit set de cuvinte pe care l-am auzit este nu am timp. Mulți oameni, după 8-9 ore de serviciu mai au timp doar de gătit ceva și de dormit, rareori și de altceva. Cu toate astea, există persoane care după 8-9 ore de serviciu fac o mulțime de lucruri. Și asta am încercat să punctăm în acest modul.

Cu cât facem mai multe lucruri cu atât avem mai mult timp, pentru că, cumva, ni-l gestionăm mai bine. Pe încercate! E important să diversificăm, să variem, să facem sport, să ne implicăm în proiecte personale, să construim relații sănătoase cu prietenii și familia etc. Și atunci și timpul se va dilata ca prin minune.

Sursă de inspirație (la sugestia șefului meu): propria-mi viață tumultoasă. :))

life AND work

Partea cea mai dificilă: echilibrarea. Și primul lucru pe care l-am punctat: prioritizarea corectă.

De cele mai multe ori avem o listă de To Do în care trecem, în ordine, ce avem de făcut. Așezate una sub alta, la începutul listei, se află în general lucrurile importante și mai tot timpul ele sunt legate de serviciu. Rareori ne trecem în calendar ieșirile la bere sau vizita la mama sau alergatul în parc sau mersul la teatru. De aceea ne este foarte ușor să amânăm lucrurile astea. Invitația pe care o lansăm este  să își construiască o listă de To Do mai altfel și să își treacă în calendar toate lucrurile importante pentru ei. E important să petreci cel mai mult timp făcând ceea ce îți place și nu invers.

Am mai vorbit și despre cum îți poți antrena creierul pentru a te menține în formă și ce e bine să mănânci pentru a-ți ajuta neuronii să se dezvolte. :)

Surse de inspirație: alte cursuri pe care le ținem, cercetări din neuroștiințele comportamentale (exemplu).

O concluzie finală ar fi aceea că, indiferent de alegerile pe care le faci sau deciziile pe care le iei, trebuie să îți asumi responsabilitatea asupra lor. Tu ești singurul responsabil de echilibrul balanței personale și nu e vorba nicio clipă despre NU POT ci despre CÂT DE MULT VREAU.

***

E un curs pe care o să îl țin eu de acum încolo (primul curs serios pe care îl țin, de altfel), am emoții așa că orice încurajare e bine-venită și va primi mulțumirile de rigoare. :D

Voi cum stați cu echilibrul? Cum vă echilibrați balanța?

 

4 Comments

  1. Alexandru Mărginean

    Corina, ceea ce scrii este minunat şi mi-a captat atenţia. Precum Max, o să urmăresc şi eu cu mare interes evoluţia post-urilor tale. Felicitări şi keep up the good work :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *