Nu mai învăța ce și cum vor alții pentru tine! Fii autonom în învățare!

Epicentrul unui sistem de educație alternativ este centrarea pe student. Pentru că de oricâte ori ar apărea în hârtii și în obiectivele puse prin dosare, actualul sistem de educație nu este orientat spre cel care învață. Pentru că el ar trebui să fie cel care alege ce învață, în ce ritm, prin ce metode și de la ce profesori. Studentul trebuie așadar să fie liber să își coordoneze învățarea, iar rolul școlii trebuie să fie acela de a se asigura că el știe cum să facă asta.

Nucleul sistemului pe care îl dezvoltă CROS, este așadar autonomia în învățare. Și nu cred că Vio se va supăra dacă îi împrumut metafora și o modific puțin.

Imaginați-vă că nu aveți permis, dar vă doriți să ajungeți la o anumită destinație. Prima variantă este să vă suiți în mașina cuiva care să vă ducă acolo. Care să ia curbele pe care vrea să le ia, care să meargă cu viteza cu care vrea și tot ce puteți face este să priviți pe geam, să strângeți din dinți când merge prea repede sau să vă plictisiți când merge prea încet sau drumul e neinteresant. Cam așa se întâmplă educația acum. Nu vă place drumul în felul ăsta așa că vă înscrieți la o școală de șoferi.

Instructorul îți prezintă mașina, îți arată ce face ea, când porniți la drum  îți mai dă indicații despre cum e bine să iei curba, despre când ar trebui să pui frână. Îți pune chiar el frână de la pedalele speciale atunci când vede că nu te-ai asigurat suficient înainte să o iei la dreapta. Te mai trimite la o lecție de legislație sau un examen psihologic. Și încet-încet devine tot mai spectator pe măsură ce tu înveți să te descurci singur. O dată luat permisul, poți pleca spre destinație: pe drumul  ales de tine, în ritmul tău, cu muzica ta.

Destinația este obiectivul tău de învățare fie că vrei să vorbești franceză nativ, să fii cel mai bun om de vânzări, cel mai talentat pictor sau cel mai de succes manager. Drumul este învățarea, iar mașina strategia, metodele, instrumentele prin care înveți. Faptul că ești în stare să o conduci singur arată că ești responsabil de propria ta învățare, iar deciziile pe care le iei la volan și stilul de a conduce sunt caracteristicile specifice ale procesului personal de învățare.

Cine e instructorul? Instructorul este, ce în CROS se numește AutonoMARE. Adica acea persoană, acel buddy, care a trecut deja prin lecția despre șofat, are un sistem și un stil și e alături de tine în demersul de a ți le găsi pe ale tale. Îți pune întrebările potrivite, te mai trimite la un mentor sau un coach dacă vede că ai nevoie, te ascultă când încerci să îți clarifici lucruri, îți povestește din experiența lui, te aplaudă când te premiezi și te ajută să fii focusat. (paragraful ăsta ar putea fi foarte lung, de fapt. :) )

Toate oportunitățile gândite și pregătite de CROS (mentorat, coaching, training-uri, întâlniri de sharing etc.) se învârt în jurul programului de autonomie în învățare, pentru că prin el autonomicii își vor sorta experiențele prin care trec în funcție de nevoi. Și vor crește mari, puternici, responsabili și fericiți. Prevăd că în viitor tinerii cu potențial vor adopta tot mai mult această metodă de dezvoltare și mă bucur că până atunci eu voi fi deja un AutonoMARE cu experiență.

Programul abia a început, dar promit să vă țin la curent, pentru că autonomia în învățare poate fi pentru oricine. :)

 

9 Comments

  1. Noroc ca eram langa voi cand dezvoltati metafora… :) si ca o citesc acum. Deja imi imaginez cum o sa o folosesc in conversatiile cu cei care intreaba ce fac eu miercurea, vinerea sau sambata … in loc sa ies in oras.

    Multumim Corina si Vio pentru metafore si sinteza!

  2. Sunt extrem de incantata cand vad cum reusesti sa sintetizezi si sa pui in metafore frumoase ceea ce dezvoltam impreuna!

    Sunt mandra ca pot sa coordonez aceasta echipa de oameni pasionati de invatare si dornici sa ii ajute pe ceilalalti sa creasca frumos :)

    Corina, la tot mai multe astfel de articole!

Leave a Reply

Your email address will not be published.