Nu sunt eu un fan al recrutării însă nu am putut să nu observ că se vorbește tot mai mult despre formatul CV-ului, CV-ul 2.0, CV-ul social, CV-uri de toate felurile. Doar mie mi se pare că nu în discuția asta ar trebui să ne consumăm energia? Sau că, de multe ori, confundăm CV-ul cu portofoliul?
CV-ul este un instrument folositor pentru că te ajută să elimini din start candidați pe baza unor competențe tehnice. Oricât de complet, detaliat sau cuprinzător ar fi un CV el nu îți va face rost de un job fără ca tu să treci de interviu. Și niciun recrutor nu va angaja pe cineva doar după ce i-a citit CV-ul. Realitatea recrutării arată că ai nevoie de ceva simplu, care să te ajute să identifici rapid punctele cheie și potențialul unui candidat de a se potrivi unui post. Cum spuneam, de a se potrivi, în primul rând, din punct de vedere tehnic: are acreditarea de care e nevoie sau știe limba străină necesară sau a mai făcut vreodată asta sau nu etc. (depinde de specificul fiecărui job).
Toată nebunia cu CV-urile care trebuie să îți atragă atenția nu face decât să inducă recrutorul în eroarea primei impresii, care da, s-ar putea dovedi utilă pentru potențialul angajat, dar doar pe termen scurt.
Nu cred că e important cum arată un CV, e important ce conține. E important să ai un portofoliu pe care să știi să îl arăți, dar o poți face având grijă constant de imaginea ta. Uitându-te la ce apare când îți scrii numele pe Google, la cum îți arată profilul de Facebook, de LinkedIN… Poți oricând să îți faci un site de prezentare sau un blog. Oricum niciun recrutor bun nu se va mulțumi doar cu ce îi trimiți tu și va căuta și în alte surse. Știm cu toții că oricine poate pretinde orice într-un CV, indiferent de formatul lui.
Desigur, lucrurile se schimbă puțin în funcție de job, însă excepțiile, așa cum le e și numele, sunt puține. Un CV 3D poate face minuni pentru un designer, probabil. Dar nu neapărat.
Mă uitam la ce se întâmplă în domeniul publicității. Tot mai multe exemple de tineri care s-au angajat pentru că modalitatea de a atrage atenția a fost inedită (exemplul 1, 2, 3). Mă întreb însă cum le merge și după angajare pentru că o idee bună nu sugerează că un om are numai idei bune și cu siguranță nu ține în viață un business. Și se pot transforma în exemple clasice de eroarea primei impresii.
(Apropo de eroarea primei impresii. Auzeam în autobuz o discuție între 2 prieteni. Primul îl întreba pe al doilea, angajat la Oracle, cum sunt salariile. Răspunsul m-a uimit: “depinde cum îl negociezi la interviu. Dacă te prezinți bine și te place o să fie ok. După, nu prea mai crește…”) – WOW?!
Dragi recrutori, nu vă lăsați impresionați de forma unui CV care arată frumos, pentru că nu în asta constă abilitatea unui candidat!
Dragi candidați, aveți grijă de imaginea voastră în general și fiți autentici, pentru că forma fără fond poate fi ușor descoperită. Nu forma CV-ului vă câștigă job-ul și, mai ales, nu forma CV-ului vi-l păstrează.
M-am gândit și la ce trebuie să conțină un CV, indiferent că e clasic, pe hârtie, pe LinkedIn, Twitter, SkillPages, eJobs, Bestjobs, HIPO ș.a., pentru că, până la urmă, toate trebuie să conțină același lucru, însă e un articol pentru o altă ocazie.
Leave a Reply