Give and Take, de Adam Grant + Invitație la Gifts for strangers!

|

Cartea lui Adam Grant aduce argumente în favoarea unui mesaj foarte sănătos: acela că oamenii darnici au multe de câștigat și sunt mai de succes decât toți ceilalți. E o carte ce te pune pe gânduri și îți provoacă convingerile legate de generozitate.

Grant identifică trei tipuri de oameni, împărțiți în funcție de felul în care interacționează social:

  • Givers – cei care dau mai mult decât primesc. Care în general sunt acei oameni buni ce nu caută succesul individual (deși uneori îl obțin indirect), îi cresc și susțin pe ceilalți, își pun la bătaie cunoștințele și resursele fără să aștepte nimic în schimb. 
  • Takers – sunt celor care se comportă opus. Nu dau altora, ci doar profită, sau când dau o fac cu intenții clare de a obține ceva și mai substanțial ulterior. Uneori pozează în Givers tocmai pentru a putea cere favoruri mai târziu.
  • Matchers – sunt cei ce definesc majoritatea oamenilor. Sunt aceia care fac favoruri și așteaptă cumva să li se întoarcă în mod egal, aceia care atunci când primesc ceva se simt îndatorați să se revanșeze oferind ceva de o valoare echivalentă cu ceea ce au primit.

giveandtakeCe arată Grant e că Givers sunt atât ultimii pe scara succesului cât și primii. Ei reprezintă ambele extreme. Pentru a te asigura că ajungi la extrema pozitivă trebuie să fii un Giver ceva mai precaut. Să fii darnic, dar să ai grijă cu cine. Să ai intenții bune tot timpul, dar uneori să știi să spui nu celorlalți. Ajungi la un echilibru. Să fii Giver nu presupune sacrificii neapărat, e un obiectiv ce poate fi atins de noi toți.

Curba lui Gauss nu arată așa întâmplător. Evolutiv vorbind, supraviețuiesc cei a căror “combinație de gene” are cel mai mult succes. Demult, asta era simplu de văzut prin faptul că cei ale căror caracteristici nu erau de succes mureau de foame, de boli sau de gheara animalelor (sau a celorlalți oameni).

Acum nu mai murim de foame sau uciși de animale sălbatice; succesul se măsoară în lucruri mult mai abstracte, iar perspectivele diferite fac ca și criteriile și variabilele să fie mai multe. Poate că de aceea cei mai mulți oameni dintre noi sunt Matchers, pentru că, în timp, strategia asta s-a dovedit a fi cea mai avantajoasă.

Însă am trăi cu toții într-o lume mai bună dacă am muta vârful curbei lui Gauss doar puuuțin spre dreapta. Undeva între mijloc și extrema dreaptă sunt acei Givers precauți, care fac bine altora, fără să-și sacrifice propria stare de bine.

***

Aș recomanda Give and Take drept o carte motivațională. Te pune pe gânduri și te provoacă să te gândești la ce ai putea face pentru a fi un om mai bun și a-i ajuta mai mult pe cei din jur. Aș zice că e perfectă de citit în preajma sărbătorilor de iarnă, acum când suntem ocupați cu listele cu rezoluții pentru anul viitor. :)

PS: Veniți să împărțim cadouri străinilor fără a aștepta ceva în schimb? Pe 21 decembrie de la 19:00, la TNB! Zic eu că e un super antrenament pentru partea de “Giver” a fiecăruia. Aici găsiți mai multe detalii.giftsforstrangers

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *